יש משהו עמוק במחלוקת הגדולה בין בית הלל לבית שמאי על הדלקת הנרות. כידוע, בית שמאי חשבו שהדרך הטובה ביותר זה 'פוחת והולך', ובית הלל חשבו 'מוסיף והולך'. על פניו, נראה שבית הלל מחפשים גילוי הולך ומתרחב, ובית שמאי מחפשים זיכוך של האור עד לאחד הנכסף. וביום הזה דרכם של בית הלל מאיר יותר - הדרך של גילוי מתרחב שופך יותר אור על המציאות, ובכך, בלילה החשוך ביותר בשנה, חוגגים אנו את כוח הגילוי על הזיכוך.
אך השנה, בזמן גילוי מפורש של אור וחושך גלום בצורה בוטה ביותר - כאשר החושך והרע כבר לא מסתירים את רשעותם, ומתוך כך כוח האור מתעצם ומתברר 'כיתרון האור מן החושך' - חושב אני שהדברים לא כל כך פשוטים. כי בעולמם של בית שמאי כל הרוע חוזר להסתתר, ואור האחד הנכסף הוא מספיק להאיר, כי כבר אין חושך כזה גדול. ככל שמתרבה האור כך מתברר שהיה חושך יותר גדול, אך לאט לאט יש התמקדות ויזכוך והתנועה שוב נכנסת פנימה, וחוזרים אנו לחיים הטובים שבהם החושך נחבא אל הכלים עד כדי היעלמות ונשאר נר אחד שמכיל בתוכו את כל האור.
אך בעולמם של בית הלל הריבוי הוא התנועה הרצויה, ומתוך כך נחשפים אנו לרבדים וכמויות של אור מוסיפים והולכים. אך בתוך כך, וכדי לגלות את האור הזה, החושך צריך לצאת מהסתרה ולהיות גלוי וידוע כדי לחזק את הופעת האור. בסוף התהליך כמובן הגאולה תבוא, אך יש כאב מסויים, שכולנו חווים בצורה מסויימת עכשיו, שיש דווקא כזה רוע אמיתי, שיש דבר כזה שנאה והסתרה מוחלטת של צלם אלוקים ואהבה.
וכך הסביר הבעל שם טוב את משמעות הגמרא - שמשיח יבוא או בדור שכולו זכאי או בדור שכולו חייב. פירש הבעל שם טוב שבדור המשיח הרע יהיה כולו חייב והטוב יהיה כולו זכאי. תהיה איזה התגלות עמוקה וברורה שיבהיר מה זה רע ומה זה טוב. וגילוי זה יילך ויתרחב. כמובן שיש בזה גאולה גדולה, אך כך הגאולה מלווה בכאב והסתרה גדולה - כי יש ממש רוע בעולם שכדי להכחידו צריך שיראה את פרצופו האמיתי. בשביל כולנו היום אין אלה סתם מילים אלא מציאות שטופחת בפנים.
ומתוך מציאות זו, אין לנו כבר ברירה באיזה צד להיות, אלא לחפש לחגוג את הטוב הברור והצלול שמתבהר ולומר, כמו בית הלל - האור מוסיף והולך - וגם המחיר הכרוך בך שווה את הגדלת האור.
ועד הלילה לא היה ברור שיש יתרון של אור, ואולי דרכם של בית שמאי - זיכוך והפנמה עד להחזקת האור באור אחד קטן ומאיר שמצמצם לגמרי את הופעת הרוע - הוא חזק יותר. אך הלילה יודעים אנו, למרות שכרוך בזה חשיפת פני הרע, שדרכם של בית הלל בסופו של דבר יביא להגדלת האור יותר. ובזה יש ללילה הזה, במיוחד בתקופה הזו, חשיבות עליונה ושמחה גדולה.
בעזרת ה'.
Comments